کد خبر: ۲۱۶۰۹۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - 01 March 2024

بانکداری ایرانی-قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲۸ سنت معادل ۰.۳۴ درصد افزایش به ۸۲ دلار و ۱۹ سنت رسید.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، قیمت نفت در معاملات روز جمعه افزایش یافته و در آستانه یک افزایش هفتگی قرار دارد، آن هم در شرایطی که بازارها منتظر تصمیم ائتلاف اوپک پلاس در مورد عرضه نفت در سه ماهه دوم سال جاری میلادی هستند.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 28 سنت معادل 0.34 درصد افزایش به 82 دلار و 19 سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترنتیت آمریکا هم با 22 سنت معادل 0.28 درصد افزایش، 78 دلار و 48 سنت معامله می‌شود.
نفت آمریکا در آستانه 2.5 درصد افزایش قیمت هفتگی قرار دارد، در حالی که نفت برنت در حدود قیمت هفته گذشته معامله می‌شود. قیمت نفت برنت 3 هفته است بالاتر از 80 دلار در هر بشکه قرار دارد.
تحلیلگران عقیده دارند انتظار ادامه طرح کاهش تولید اوپک پلاس در سه ماهه دوم 2024 بر حساسیت بازار تاثیر می‌گذارد، مخصوصاً در شرایطی که پیش‌بینی می‌شود ضعف تقاضا ادامه داشته باشد.

بیشتر بخوانید
سهم 200 هزار بشکه‌ای شرکت‌های روسیه در افزایش تولید نفت ایران

تولید روزانه 4.5 میلیون بشکه نفت خام و میعانات ایران در ماه نخست 2024

سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) 62.42 میلیون بشکه در روز در این ماه تولید داشته که 90 هزار بشکه در روز بالاتر از ژانویه است. تولید نفت لیبی 150 هزار بشکه در روز نسبت به ماه قبل افزایش یافته است.
انتظار می‌رود تصمیم ادامه کاهش تولید اوپک پلاس در هفته اول مارس اعلام شود.
ادامه کاهش تولید داوطلبانه عربستان می‌تواند قیمت نفت را بالاتر از 80 دلار در هر بشکه نگه دارد.
از طرف دیگر، انتشار اطلاعات اقتصادی آمریکا هم از قیمت نفت حمایت کرده است. شاخص هزینه‌کرد مصرف فردی که شاخص مورد علاقه فدرال رزرو برای تعیین نرخ بهره است، نشان داد تورم در آمریکا در ماه ژانویه مطابق با انتظار اقتصاددان‌ها بوده است. بدین ترتیب احتمال آغاز روند کاهش نرخ بهره از ماه ژوئن افزایش می‌یابد.
اما اطلاعات مربوط به شاخص مدیران خرید در ماه فوریه در چین به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده نفت دنیا مانع افزایش قیمت نفت می‌شود.
تولید کارخانه‌ای در چین در ماه فوریه برای پنجمین ماه پیاپی کاهش یافته و فشار بر سیاستمداران پکن برای معرفی محرک‌های اقتصادی بیشتر را افزایش داده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: